vrijdag 15 augustus 2014

De kortingkoning


Het was niet van jij en jou maar meer van U en meneer en hij kwam zomaar uit de lucht vallen. Ook niet helemaal waar. Via via kwam deze meneer op onze weg.

Er moest een fraaie prospectus komen want zijn zorgorganisatie ging in de etalage en daar hoorde een verkoopbevorderend boekwerkje bij. Heel vereerd waren we want wie wil dit nu niet een zorgorganisatie als klant. Ware het niet dat het maar om twee opdrachten ging; de eerste en de laatste.

Een messcherpe offerte gemaakt. Een dummy laten vervaardigen op oplagepapier. Twee zelfs want schrijver dezes weet altijd wel iets te verknoeien. Niets werd aan het toeval overgelaten.

De e-mailreactie loog er niet om.
“Meneer, we zijn enthousiast over het idee, we zijn enthousiast over het voorbeeldboekje maar . . . minder enthousiast over de prijs”. Of daar nog wat aan gedaan kon worden. Het zal toch niet.

“Meneer, dit werk wordt door hooggekwalificeerde mensen gemaakt met veel liefde voor het vak moet ik nu werkelijk minder mijn best gaan doen?” was mijn reactie een dag later. Als een communicatieadviseur met kiespijn zegde ik hem een paar procent korting toe. De lol was er compleet af.

Twee dagen nadien kreeg ik de order voor dit boekwerk. Ze hadden er nog eens over nagedacht. “Wij willen geen korting, wij willen een fraaie prospectus en zien dat uw bedrijf vakkundig en gedreven is.”

Zo is het maar net.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten